Arctic SeaCamel suunnitelma
Asiakascase

SeaCamel – Uniikki purjeveneprojekti

Jacomp on mukana tukemassa hienoa SeaCamel -purjeveneprojektia. Asiakkaamme Panu Heinonen on valmistamassa purjevenettä itse alusta asti. Veneestä tulee valtamerikelpoinen 15 metriä pitkä kaksimastoinen purjevene.

Uniikki veneprojekti

SeaCamel -veneestä tekee uniikin toteutuksen yhdistelmä: vapaasti seisovat mastot, nostettu salonki (ns. deck saloon) ja tuplakölit samassa veneessa erottavat tämän projektin ”tavallisista” purjeveneistä. Veneeseen ei tule lainkaan perinteistä diesel-moottoria vaan se on sähkövene.

Runko ja riki ovat maineikkaan amerikkalaisen venesuunnittelijan Yves-Marie Tantonin suunnittelemat, ja Panu itse on suunnitellut kannen ja sisustuksen. Veneen perusrakenne on puu-epoksikomposiittia (”cold molded epoxy”). Pintoihin tulee myös lasikuitu suojaamaan kolhuilta ja jäykistämään rakennetta.

Huomionarvoista on myös se että Panu pyrkii tekemään kaiken mahdollisen digitaalisen suunnittelun ja CNC-leikkauksen avulla. Projektia seurataan Panun Arctic SeaCamel -YouTube-kanavalla.

Arctic SeaCamel suunnitelma
SeaCamel havainnekuva (c) Panu Heinonen

Mistä idea lähti?

Kysyimme Panulta mistä näin huikea idea lähti! Hän kertoo että johtuen valtamerikelpoisten isojen veneiden erittäin korkeasta hinnasta vaihtoehtoina oli joko ostaa vanha venerunko tai tehdä itse koko vene. Panu päätyi tekemään itse – hän toteaa siten saavansa juuri toivomansa ominaisuudet veneeseen: Deck Saloon -ratkaisua ei löydy vanhemmista budjetille sopivista veneistä, vähemmän häiriöherkkä Cat Ketch -riki (kahdella vapaasti seisovalla mastolla) oli myös toiveissa, samoin kuin jollatalli sekä omaan tyyliin sopiva sisustus. Hyvä syy on myös se, että ”rakentaminen on yksinkertaisesti kivaa”!

Projekti etenee

Veneen suunnittelu on käynnistynyt jo vuosia sitten, mutta varsinainen rakentaminen pääsi vauhtiin 2022 syksyllä. Tätä ennen Panu suunnitteli ja rakensi CNC-koneen ja pystytti hallin.

Karkea aikataulu veneen valmistumiseen on 5 vuotta. Rungon on tarkoitus valmistua tänä vuonna, minkä jälkeen vuorossa ovat sisukset, kansirakenteet ja mastot. Veneenrakennus tapahtuu päivätyön ohella – Panu on ammatiltaan arkkitehti, mutta yrittäjänä työaikataulut ovat onneksi vapaammin määriteltävissä.

Panu työn äärellä (c) Panu Heinonen

Puuosien laminointi bioepoksilla

Tähän mennessä Panu on laminoinut kaaria Jacompin ja R*Conceptin yhteistyössä toimittamalla Green Turtle -epoksilla. Kaaret ovat merkittävä osa veneen rakennetta ja ne laminoidaan ohuista puusuikaleista muotoonsa.

Kaaret taivutetaan muotoonsa (c) Panu Heinonen

Laminointityötä on tehty talvella varsin viileissä olosuhteissa. Kun kaari on laminoitu, sen päälle asetetaan lämpölaatikko, jotta epoksi saadaan kovettumaan. Kantapään kautta Panu on kuitenkin oppinut, että epoksi jämähtää jopa pakkasella kun sekoitettua epoksia jättää isomman määrä sekoitusastiaan – silloin sulaa sekoitusastiakin..!

Suurimmat kaaret ovat varsin kookkaita ja niiden käsittely tuo omat haasteensa. (c) Panu Heinonen

Bioepoksilla pienempi hiilijalanjälki

Green Turtle on R*Conceptin valmistama biopohjainen epoksi, joka valikoitui projektiin matalan työskentelylämpötilan ja pitkän työskentelyajan ansiosta, mutta myös koska tavoitteena on tehdä vene mahdollisimman pienellä hiilijalanjäljellä. Biomateriaalin pitoisuus tässä epoksissa on yli 40%.

Green Turtle on toiminut Panun mielestä erittäin hyvin Suomen talvisissa olosuhteissa. Yhden kaaren laminointi kestää työpäivän verran, joten viileän ilman entisestään pidentämä työskentelyaika on tullut tarpeeseen.

Ympäristönäkökulmaa huomioidaan projektissa myös esimerkiksi siten että puumateriaalina on tarkoitus käyttää vain paikallisesti hankittua puutavaraa, ei trooppista puuta.

Gree turtle bioepoksi

Hiilikuitumastot

Veneen kaksi vapaasti seisovaa mastoa tulevat olemaan hiilikuitukomposiittia. Mastot ovat laakeroituja, joten ne pääsevät pyörimään vapaasti tuulen suunnan mukaan. Tämän pitäisi parantaa purjeiden tehoa ja vähentää häviöitä merkittävästi.

Pituutta mastoilla on vajaat 20 metriä, ja jälkikovetusta varten Panun rakennettavaksi tulee mahdollisesti myös näin pitkä uuni! Mastojen valmistus tuleekin olemaan Panun mielestä yksi projektin mielenkiintoisimmista ja haastavimmista vaiheista.

Seuraa projektia ja lue lisää!

Projektilla on oma Arctic SeaCamel YouTube-kanava, jossa pääsee seuraamaan rakentamisen etenemistä säännöllisesti ilmestyvien videoiden avulla: https://www.youtube.com/c/arcticseacamel

Lisäksi projektia voi seurata somessa:
Arctic SeaCamel Facebookissa
Arctic SeaCamel Instagramissa

Kannattaa ottaa Panuun rohkeasti yhteyttä jos haluat osallistua projektin tukemiseen jollain tavalla!

Tutustu R*Conceptiin, joka käyttää epokseissa uusiutuvia raaka-aineita

Toivotamme Panulle paljon tsemppiä tämän upean projektin kanssa työskentelyyn!